tisdag 1 januari 2013

Nyårssmällen

Då var ytterligare ett år till ända. De allra flesta var nog ute vid tolvslaget och tittade på nyårsraketerna. Såvida de inte fyrade av ett gäng själv. Personligen har jag aldrig köpt eller fyrat av några raketer. Jag brukar nöja mig med att se på det alla andra sänder upp. Riktigt lika rolig nyårsafton fick inte en familjemedlem som fick tillbringa timmarna innan tolvslaget nere i källaren tillsammans med familjens skotträdda Golden Retriver. Varje år möter mängder med hundägare samma problem, de vanligtvis lugna och trygga hundarna blir oroliga och får i värsta fall panik. Skräcken pågår dessutom inte under den korta perioden runt tolvslaget utan under större delen av kvällen. Många gånger börjar det smälla redan vid nio ibland även tidigare.
Ibland, som idag, smäller det även dagen efter och orsakar oro och rädsla hos djur. Att försöka lugna en 40kg Golden är inte det lättaste, särskilt inte när hunden försöker klättra upp i knät. (Detta har hänt men i samband med ett åskväder.) Att många inte kan eller struntar i regelverket är ett starkt tecken på ett visst mått av hänsynslöshet. En del struntar i att kolla upp regelverket, andra skyller säkert på att dem inte att regelverket finns. Men liksom med mycket annat finns det tydliga lagar och regler för hur man får smälla av raketer.

Oförsiktigheten, man dricker mycket under nyår vilket gör att omdömet inte alltid är det bästa. 
Hänsynslösheten, man skjuter raketer mitt bland folk och bostäder. I Stockholm brann en lägenhet eftersom en raket flugit in genom fönstret. 
Slöseriet, man lägger massa pengar på att smälla iväg några fjuttiga raketer som lyser och knastrar lite. Miljön har en annan åsikt, det är hemskt mycket miljöförstöring av att smälla upp en massa krut.
Alternativet med lyktor är bra men även där finns det många regler, till exempel måste man begära tillstånd om man bor en mil från en flygplats.

Jag förstår att folk vill ha något extra vid ett speciellt tillfälle och hur överreklamerat jag än upplever nyårsfirandet så är det ändå för många något speciellt. Just därför önskar jag att man kunde göra saker som gör att fler kan få njuta av tolvslaget. Vad sägs till exempel om en fyrverkerishow gjord av professionella pyrotekniker. Ordentligt maffiga och häftiga saker som alla kan njuta av, PÅ tolvslaget. På så sätt begränsas även djurens lidande och åverkan på miljön minskar också kraftigt.

Själv kommer jag fortsätta min nyårstradition, gå ut vid tolvslaget och titta på andras raketer. För några egna kommer jag inte köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar