Resultaten i svensk skola sjunker och
allmänkunnandet bland Sveriges elever och studenter är lågt. Pisa-studien som
presenterades strax innan jul slog ner som bomb med det svenska
bottenresultatet. Sedan dess har debatten vart i gång och många är de röster
som har försökt hitta orsaken. Det är allt från stora klasser till låga
lärarlöner. Vi jämför oss med toppländerna och försöker se vad vi borde göra
annorlunda. Mitt i debatten är det en del av skolan som nästan verkar ha
tappats bort. Vilken sorts skola vill vi ha?
Som skolan ser ut idag är den extrem
resultatbaserad. Allt ska gå att mäta och det är bara den mätbara kunskapen som
räknas. Resultatet blir att elevernas kunskap blir fragmenterad och kunskapens
kvalitet blir eftersatt. Det är enbart förmågan att prestera på ett prov som
blir viktigt istället för att bilda våra unga.
Ett av de länder som lyfts fram i PISA för sina
höga resultat är Japan. Landet ligger i toppen av den internationella
mätningen. Ofta framförs det att Japan har stora klasser och låga lärarlöner
och ändå placerat sig högt bland OCED länderna. Det som är viktigt att komma
ihåg i det här läget är att PISA enbart mäter resultat. Sådant som mental hälsa
och bildande finns inte med alls. Japan placerar sig tillsammans med Sydkorea
bland de länder som har högst procent av psykisk ohälsa bland ungdomar i
världen. Många unga är pressade att prestera att när de väl kommer ut på
arbetsmarknaden är de redan utbrända. Skolorna är segregerade efter kunskap och
elevernas resultat påverkar skolans kvalitet. Även de japanska högsätena
segregerar efter studenternas kunskap och resultat.
Är det den sortens skola vi vill ha i Sverige?
Klimatet kring våra skolungdomars kunskaper har
hårdnat. Idag är de få som försvarar det livslånga lärandet. När eleverna
enbart lär sig för att prestera på ett prov är det då förvånande att resultaten
sjunker? Den faktiska kunskapen kommer bort. De mjuka värdena går förlorade.
”Skolan ska verka för levande kunskap” sade Albert Einstein.
Idag ligger mycket fokus på de matematiska
färdigheterna. Det är förståeligt. Matematisk förmåga är lätt att mäta. Däremot
missgynnar det eleverna. Dels de elever som har större lingvistisk förmåga och
dels de elever som lägre lingvistisk förmåga. Eleverna får inte det stöd de
behöver för att bli bättre på sina svaga områden. Vi försöker få barn och
ungdomar att bygga kunskaper på grunder de inte har. Under skoltiden kan det
fungera när hela systemet är uppbyggt kring ett fragmenterat och auktoritärt
lärande. Självständighet och kreativitet går förlorat.
Skola och samhälle ägnar tid åt att mäta elevernas
kunskaper i svenska, engelska och matematik istället för att ägna tid åt att
lära dem att använda sina kunskaper. Att kunna många glossor och ha bra koll på
engelsk grammatik ger inte automatiskt förmågan att tala engelska. Japan, som
har topp resultat i PISA, har också ett folk med kraftigt bristande förmåga att
använda det språk de ägnat år att lära sig reglerna för. Utan att någonsin lära
sig att använda det.
Så vilken sorts skola vill vi ha i Sverige? En
skola som enbart fokuserar på prov och betyg eller en skola som verkar för
levande kunskaper? För att kunna besvara den frågan måste vi ha en debatt som
inte enbart fokuserar på resultaten och mätbara kunskaper. Vi behöver en debatt
som lyfter fram skolan uppdrag och slutgiltiga mål. Skolan måste få utrymme att
tillvarata elevernas kreativitet och vilja till lärande. Eleverna måste få en
chans att bli delaktiga i sitt eget lärande. Utöver eleverna själva skulle både
samhälle och näringsliv tjäna i längden på en bildad befolkning med
självständighet och förmåga att använda sina kunskaper. Så länge allt fokus
stannar vid det mätbara kommer det inte finnas utrymme och möjlighet för unga
att bygga den grund på vilken deras kunskaper ska växa. Det är trots allt svårt
att bygga en grund på något som inte finns.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar