Jan Björklund, Sveriges skolminister är i hetluften igen efter att ha tillkännagivit att han tycker att barn ska få betyg i skolan från åk 4. Jag sticker inte under en stol med att jag faktiskt inte tycker särskilt mycket om Jan Björklund. Jag tycker att han har fått en idé som han sedan tvingat på resten av Sveriges befolkning, särskilt de som har svårast att säga något om de förändringar som drabbar dem. Nämligen barn och ungdomar. Att många forskare säger emot herr Björklund är en helt annan fråga. En annan sak som vår skolminister kläckt ur sig är att han vill att Sverige ska få fler nobelpristagare. Det är målet med hans skola, sålla bort de som inte kan bli nobelpristagare och främja dem som kan det.
Problemet med den inställningen är att intelligens inte kan mätas på ett enkelt och smidigt sätt. Det finns ett enormt spektra som säger huruvida en människa är intelligent eller inte. Tyvärr är det vanligaste sättet att mäta intelligens är genom att mäta en persons matematiska förmåga. Vilket är olyckligt eftersom människor är bra på olika saker och har lätt för olika saker. De som saknar god matematisk förmåga kanske är bättre på språk och kommunikativ intelligens. De finns de som har en kreativ intelligens. Men när man prioriterar de matematiska ämnena underkänner man alla andra sorters intelligens. Det är lite som att att säga att vänsterhänta är inte lika smarta som högerhänta. Förr sågs ju vänsterhänta som efterblivna, det säger vi inte längre idag
Björklund är inte den enda som begränsar intelligensen till att gälla matematisk förmåga. Mensa, organisationen för genier, prioriterar också matematisk förmåga genom att mäta en persons logiska förmåga. En persons matematiska logik. Logik handlar ju egentligen om att att ta olika faktorer och lägga ihop dem och få fram ett sammanhang. Att kunna se sammanhanget. Vad sammanhanget består av är en helt annan sak.
Det är absolut inget fel på att vara en person som har en stark matematisk förmåga men att bara prioritera dem är fel! Det begränsar vår uppfattning om intelligens. Ett test som mäter ett bredare spektra av en människas intelligens är rättvisare.
Det är givetvis bra att uppmärksamma viktiga upptäckter och jag har inget emot nobelpriset (inte mycket i alla fall med det har andra orsaker). Något som jag efterfrågar är uppmärksamheten annan forskning INTE får. Prioritering av fler än bara EN sorts intelligens.
För vad tjänar vi egentligen på att begränsa begreppet intelligens? Det är ju bara begränsat intelligent!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar